DJ Orion (YleX, Finland)

Viisi unohdettua asiaa (kone)musiikkibisneksestä


May 1, 2018

🤷

A post shared by Orion (@juskawendland) on

Monet artistit – niin paikkansa saavuttaneet kuin erityisesti aloittelevat – kyselevät usein, miten käytännössä saada itselleen DJ-keikkoja ja päästä sisään konemusahommiin. Keskustelu lähtee helposti valittamiseen, että “no kun skene/promoottorit on tänä päivänä sitä ja tätä niin ei oo helppoa” eikä varsinaisia neuvoja loppujen lopuksi esitetä lainkaan. No nyt esitetään. Tässä on mun mielestä viisi tärkeintä pointtia, jotka on paikoin jopa tärkeämpiä kuin perinteiset “tee hyviä biisejä” tai “järjestä omia bileitä” -neuvot.

1) OPETTELE SOSIAALISEN KANSSAKÄYMISEN TAIDOT
Ihmiset haluavat olla kivojen ihmisten kanssa. Monesti hitusen heikommilla musaskillsseillä varustettu, mutta sosiaalisesti äärimmäisen taitava kaveri kerää ne keikat niiltä, joilla on kovat skillsit, mutta sosiaaliset taidot Tarzan Bundolo -tasoa.

2) TUO PÖYTÄÄN JOTAIN UUTTA
Keikkojen saaminen on kovaa hommaa. Mutta vielä kovempaa hommaa se on niille, joilla ei ole mitään muuta peliintuotavaa kuin ne perus-DJ -taidot, jotka kaikilta jo löytyvät. Hyvä esimerkki tästä on Kink. Jos joku soittaisi Kinkin livebiisit peräkkäin DJ-setissä, se ei olisi kovin viihdyttävää, mutta Kinkin livekeikat ovat tajunnanräjäyttävää kamaa ja takuulla inspiroivia kokemuksia kaikille, jotka haluavat nähdä jotakin uutta konemusalivejen saralla. Mieti mitä osaamista – jopa ulkomusiikillista sellaista – sinulla on, jota voisit hyödyntää.

3) ANNA KUULUA ITSESTÄSI
Hyödynnä nykyteknologia. Olen ihmetellyt monesti ääneen, miksi niin harvalla nykyDJillä on viikottain päivittyvä Spotify-lista. Miksi niin harva livestreamaa tai tekee lyhyitä videoita osaamisestaan. Miksi ei ole olemassa samanlaisia showreelejä DJistä ja tuottajista kuin esim. musiikkivideoiden tekijöillä on. Tän hoitamisesta kotiin hyvänä esimerkkinä on Takomo, joka nappasi palan kakusta yrityskeikkapuolelta ja satsasi nimenomaa oman pakettinsa äärimmäiseen visuaaliseen näyttävyyteen. Ko. homma vetoaa varmasti yrityspuolella ja Takomon kaltaiselle livekokoonpanolle siellä liikkunee myös parempaa vaivanpalkkiota keikkailusta kuin perinteisellä klubipuolella. P.S. Ketään ei kiinnosta se viime kuussa tekemäsi Soundcloud-miksaus. Eikä kukaan kuunnellut sitä kokonaan. Jos ihmettelet miksi, katso kohta kaksi.

4) MAAILMA ON ISO
Sairaan iso. Jokaiselle löytyy klubeja, keikkapaikkoja ja yleisöjä, jotka ovat omistautuneita juuri sun duunaamalle ja esittämälle musiikille. Turha pyöriä oman maan klubien ja promoottorien jaloissa, jos niitä ei pitkällisen paukuttamisenkaan jälkeen kiinnosta. Ei se ole sun syytä.
Puhutaan paljon että pitäisi olla A&R-tietämystä ja manageri ja PR-systeemit jne. Eikä pidä. Sun pitää olla vaan ihan sairaasti parempi kuin kukaan muu. Hyvänä esimerkkinä oululainen Cid Inc, joka ei soita käytännössä ollenkaan kotimaassa, mutta keikkailee säännöllisesti Etelä-Amerikassa todella isojen nimien kanssa. Mitä tapahtui? Kaikessa yksinkertaisuudessaan – Cid Inc löysi yleisönsä.

5) BE BADASS
Dave Grohl ei summaa kaikkea yllä esitettyä kahden minuutin videossaan, mutta kyseinen video on mun oma ohjenuorani. Oon ollut äärimmäisen onnekas, että olen päässyt soittamaan todennäköisesti isoimmalle yleisölle (+80.000) mihin kotimaassa on mahdollisuus ja samaan hengenvetoon viime viikonloppuna Alaskassa pienen, intiimin klubin 100-200 ihmiselle. Molempia keikkoja yhdistää se mindset, jonka haluan aina olevan läsnä: mä haluan keikan koosta ja paikasta huolimatta antaa kaikkeni yleisölle sekä antaa maailman siisteimmän vastapallon niille, jotka ovat tulleet sinne mua varten ja laittaa kysymysmerkin niiden pään päälle, joilla ei ole hajuakaan kuka mä olen. Tyhmintä, mitä voi tehdä, on olla laiska. Hoitaa keikka tutulla reseptillä läpi. Ja se on todella houkuttelevaa, koska DJ-homman ydinhän on hemmetin yksinkertainen – laittaa biisejä toisensa perään. Se käy ennenpitkää tylsäksi, mut jos se tarkoittaa että sustakin tulee tylsä, on aika keksiä jotain muuta. Koska tylsää tyyppiä ei halua kukaan keikalle. Kuten Dave totesi – you got to be badass.

Disclaimer: kirjoitin tän alunperin erään aiheen parissa painineen artistin FB-keskusteluketjuun, mutta koska ketju poistettiin, on hyvä jättää ajatukset kuitenkin talteen. Jos aihe kiinnostaa niin ylläoleva on hyvä jatkumo “Nuoren artistin 10 käskyä“-postaukselle, josta aikoinaan myös Rumba uutisoi.

Next time live
11.03.2019
Orion - Urban Masses (Different Is Different) release date



Radio


On air every Friday on YleX, Finnish National Radio at 17:00-22:00 Finnish Time (GMT +2).
#Disko2000 17:00-20:00
#DJOrion 20:00-22:00.
See tracklists.
Soundcloud


Orion – Live @ TwentyOne, Tampere, 17.11.2018


Orion – Live @ TwentyOne, Tampere, 17.11.2018
1,5h live recording from TwentyOne, Tampere.
Link: Soundcloud

All Soundcloud posts


Youtube


Elämä artistina feat. Miia Magia

Vahvat naiset, jotka ottaa ohjat omiin käsiinsä ja inspiroi muita on parasta mitä löytyy. Perjantaina DSTNY-niminen suomalainen DJ jatkoi nousevaa trendiä, jossa enemmän ja enemmän naisten tekemiä miksauksia soi YleX:n perjantai-illassa. Vastaanotto oli erinomainen – ja leidin saatesanat puhuivat puolestaan. 💪 Kuuntele XmiX Areenassa.

Ja täysin samaa sanomaa jakoi Miia Magia yläolevalla videolla, kun istuttiin juttelemaan artistihommista ja naisten asemasta konemusakulttuurissa. Parhaita tyyppejä ❤️

All Youtube posts
Featured blog post


DJ Orion Yle Areenan musaohjelmien #1 vuonna 2018

Pari viikkoa sitten kuulin ihmeellisen uutisen: Mun vetämä YleX:n perjantai-ilta nousi koko Yleisradion musiikkiohjelmien Areena-tilastojen kärkeen alle 45-vuotiaiden kuuntelijoiden keskuudessa vuonna 2018. Tää on ihan sairaan hämmentävää monella eri tasolla. Mieti: Vuonna 2019 olisi hankalaa saada myytyä lähes mille tahansa radiokanavalle konsepti musaohjelmasta, joka tarjoaa pääasiassa marginaalista instrumentaalimusaa maanisella huutamisella säestettynä. Ja sit sellainen on kärjessä. Mä en tajua.

Tietysti tässä vaiheessa pitäisi kiittää kuunteiljoita. Mutta kun kuuntelija on aika passiivinen sana, se ei tähän oikein sovi. Se jengi, joka perjantai-iltaa on mahdollistanut vuodesta toiseen on yhtälailla sen ohjelman tekijöitä kuin minäkin. Parhaina viikkoina yli 90% ohjelman sisällöstä tulee kuulijoilta ja oma rooli on lähinnä välittää se hullun hyvä ja viihdyttävä sisältö muille. Voiko sen siistimpää tilannetta olla.

Mut tässä on muitakin oppitunteja. Ekana se, että tää marginaalimusiikin ohjelma ei tosiaan oo aina ollut mikään menestystarina. Se, että sitä on kuunnellut edes tolkullisen kokoinen jengi, kesti noin 8 vuotta. Melkein siis vuosikymmenen – ja siinäkään yhteydessä ei voi vähätellä Parasta Ennen!- ja Disko2000 -ohjelmien kyljessä räpistelemisen merkitystä.

Aikana, jolloin musan ja median kentällä odotetaan instant success -menestystarinoita, tällainen 8 vuoden ajan kasvaminen on monessa paikassa täysin mahdotonta. Nykyään odotetaan muutama kuukausi ja laitetaan lappu luukulle, jos juttu ei vedä. Miettikää, että 8 vuoden aikana kenelläkään ei tullut mieleen sanoa että “Ei tää humppa taida jengiä kiinnostaa, pistetään homma pakettiin”. Siinä kai todiste, etten oo ainoa joka on ollut tän ohjelman kanssa sekaisin;)

Oon nyt parin viikon aikana miettinyt paljon, et miksi jengi sit kuuntelee. Spekulaatiota ehkä, mutta mä haluan uskoa, että valtamedioiden, major labelien ja ylikansallisten yritysten puskeman musasisällön keskellä jengi haluaa yhä enemmän jotain hitusen vaihtoehtoisempaa. Loppuun asti laskelmoitu tarjonta haastaa meitä ihan liian vähän, härnää ja kiusaa meitä ihan liian vähän ja tarjoaa ihan liian paljon kädenlämpöistä kamaa. Kaiken ei tarvi aina olla helposti suussasulavaa – pääosa perjantai-illankin matskusta ei sula suussa vaan putoilee suoraan sinne ummetusosastolle.

Ja sit tietty se, että musaa tulee ovista ja ikkunoista ihan hulluna, ja hyvän materiaalin kuratointi on sairaan aikaavievää ja vaikeaa. Se, että sitä tehdään porukalla yhdessä pe-illan toiveiden, demokratiaraitojen, yhteisen Spotify-listan ja Facebook-groupin avulla on ihan maagisen siistiä ja lopputulos ihan timanttia. Kuka edes vähän aiheesta kiinnostunut ei haluaisi sellaista pakettia selata?

Mulla ei oo ollut ikinä fiilis, että mä meen radiostudiolle saapuessa _töihin_. Eikä oikein ikinä fiilis, että mä oon mun ohjelmasta vastuussa mun pomoille tai Yleisradiolle. Vastuuntunto tulee siitä, että saisi nostettua kotimaista konemusakenttää viikottain niin hyvin ja monipuolisesti kuin mahdollista – tapahtumia, artisteja ja musaa – ja siitä, että pystyy antamaan kaikkensa (siis ihan fyysisesti:) kolmen tunnin ajan niille, jotka radion tai Areenan (ja kaljan) haluaa napsauttaa auki.

Ihan hullun siistiä (ja tosi uskomatonta), että 11 vuoden ajan oon saanut paahtaa tätä hommaa ja – kuvitelkaa – tässä ostetun ja pakotetun näkyvyyden ja ylitehostetun musateollisuuden maailmassa mikään taho ei oo ikinä tullut kertomaan mulle, että jotain pitäisi soittaa tai olla soittamatta. Se on kansallisella radioasemalla kai jo globaalistikin melko harvinainen mahdollisuus, jota en halua ikinä pitää itsestäänselvyytenä.

Huhh – se että luit näin pitkästi maanisesta intrumentaalimusiikin ohjelmasta ei tee sustakaan kyllä yhtään sen tasapainoisempaa ihmistä. Mut ehkä just siks kuulutaan hyvin yhteen. Kiitos, jos oot klikannut Areenasta oikeaa nappia joskus viime vuoden aikana ja olit myötävaikuttamassa tähän hämmentävään sijoitukseen. Siksikin vuonna 2019 kotimainen konemusa voi oikein hyvin. ❤️

-Juska

(Sama postaus keskusteluineen Facebookissa)


All featured posts