DJ Orion (YleX, Finland)

Nuoren DJ:n/artistin 10 käskyä.


August 28, 2017

Klirrfaktor: Modular System

1. Tutustu ihmisiin livenä.

Chateissa, mailissa ja Whatsapissa olet kasvoton, tuntematon tyyppi, joka vie toisten aikaa. Mene juttelemaan. Sosiaaliset taidot ovat kultaa. Kivan tyypin haluavat tuntea kaikki.

2. Hanki uutta musaa.

Koko ajan. Maanisesti. Etsi biisejä, joita muut eivät ole vielä kuulleet. Pidä digikauppojen TOP10-chartteja toissijaisina. Musakokoelmasi on vähintään yhtä tärkeä kuin tekninen osaamisesi. Postaa biisilistoja. Suosittele musaa. Haluat olla se tyyppi, jonka kautta muut löytävät mahtavaa musiikkia.

3. Älä tyrkytä itseäsi.

Ruikuttamisen kautta saatu keikkabookkaus on yhtä tyhjän kanssa. Haluat, että sinut halutaan keikalle. Se on vähintään yhtä arvokasta kuin itse keikka. Jos promoottori kuulee sinusta jonkun muun kuin itsesi, parhaan kaverisi tai äitisi kautta, olet vahvoilla.

4. Treenaa.

Tee miksaus vähintään kerran kuussa. Käy keikoilla. Inspiroidu. Opi muilta. Pyri tekemään jotain paremmin kuin kukaan muu.

5. Verkostoidu.

Erityisesti niiden kanssa, jotka ovat musaurallaan samassa tilanteessa kuin sinä. Kolme innokasta tyyppiä saa aikaan, jakaa ideoita, näkyy ja kuuluu paremmin kuin yksi. Tue muiden menestystä, se ei ole sinulta lainkaan pois.

6. Opettele tekemään musiikkia.

Omat biisit ovat merkittävin tie eteenpäin. Tee biisisi valmiiksi, älä jää nyhräämään. Luonnostele biisi-ideoita niin usein kuin mahdollista. Kaikki ovat paskoja aluksi. Iso osa todella pitkään. Tee itse oma musiikkisi.

7. Lähetä ja jaa musiikkiasi.

Liitä mukaan tietoa kuka olet ja mitä olet tehnyt. Älä kärtä palautetta biiseistä tai miksauksista. Spontaanisti saatu palaute kertoo, että musiikkisi on todella hyvää. Jos palautetta ei tule, se ei todennäköisesti ole. Kukaan ei rakasta musiikkiasi niin paljon kuin sinä itse.

8. Järjestä tapahtumia.

Se on paras tapa saada keikkaa, yleisöä ja oppia järjetön määrä uusia asioita budjetoinnista äänitekniikkaan. Samalla pidät yllä kulttuuria, jonka osana haluat itse olla.

9. Löydä oma promokanavasi.

Facebook-sivu on vain yksi kanava, jonka näkyvyys on laskenut vuosi toisensa jälkeen. Tubettaminen. Podcastit. Spotify-listat. Oma web-sivu. Mahdollisuuksia on loputtomasti. Löydä sinulle tärkein ja sitoudu tekemään sitä aktiivisesti seuraavat 3-5 vuotta, ei vain pari seuraavaa kuukautta.

10. Ole kärsivällinen.

90-luvun puolessa välissä suurin haaveni oli päästä keikalle Tullikamarin Pakkahuoneelle. Haave toteutui 19 vuotta myöhemmin. Menestys ei tule yhdessä yössä. Tai jos tulee, se myös katoaa yhtä nopeasti. Mihinkään ei ole kiire. Parhaat jutut tapahtuvat 15 uravuoden ylityttyä.

Next time live
11.03.2019
Orion - Urban Masses (Different Is Different) release date



Radio


On air every Friday on YleX, Finnish National Radio at 17:00-22:00 Finnish Time (GMT +2).
#Disko2000 17:00-20:00
#DJOrion 20:00-22:00.
See tracklists.
Soundcloud


Orion – Kuivaamo [Rotraum] – OUT NOW

Orion – Kuivaamo [Rotraum] – OUT NOW

Description: In the end of 2016 I visited a brand new warehouse venue, “Kuivaamo”, in Tampere. It was already hyped to be the most amazing venue seen in Finland for a long while and being also veeery excited of the upcoming gig, I made a kick-ass acid track with the upcoming night in my mind. I played it that night, it worked brilliantly – and now nearly instantly after the gig (1,5 years later;) it sees the light of day officially. “Orion – Kuivaamo” is all about hats-off to the fantastic Tampere promoters and Kuivaamo crew. Let it play!

Link: Soundcloud

All Soundcloud posts


Youtube


Video: Orion – Under The Hood [Absence of Facts]

Orion – Under The Hood [Absence of Facts]
SpotifyBeatport, Web

ABSENCE OF FACTS – ORION – UNDER THE HOOD

With its roots firmly in the relentless techno of the ’90s, Absence of Facts presents modern analog-inspired tracks that have been handcrafted and carefully selected in Helsinki, Finland.

“Under the Hood”, delivered by Absence of Facts main man Orion, is fully weatherproof, club and festival tested banger with a slowly growing buildup and that signature groovy approach.

Written and produced by Juska Wendland
Mastered by Phonogenic Audio
Recorded in Helsinki, Finland
© Absence of Facts 2018

All Youtube posts
Featured blog post


DJ Orion Yle Areenan musaohjelmien #1 vuonna 2018

Pari viikkoa sitten kuulin ihmeellisen uutisen: Mun vetämä YleX:n perjantai-ilta nousi koko Yleisradion musiikkiohjelmien Areena-tilastojen kärkeen alle 45-vuotiaiden kuuntelijoiden keskuudessa vuonna 2018. Tää on ihan sairaan hämmentävää monella eri tasolla. Mieti: Vuonna 2019 olisi hankalaa saada myytyä lähes mille tahansa radiokanavalle konsepti musaohjelmasta, joka tarjoaa pääasiassa marginaalista instrumentaalimusaa maanisella huutamisella säestettynä. Ja sit sellainen on kärjessä. Mä en tajua.

Tietysti tässä vaiheessa pitäisi kiittää kuunteiljoita. Mutta kun kuuntelija on aika passiivinen sana, se ei tähän oikein sovi. Se jengi, joka perjantai-iltaa on mahdollistanut vuodesta toiseen on yhtälailla sen ohjelman tekijöitä kuin minäkin. Parhaina viikkoina yli 90% ohjelman sisällöstä tulee kuulijoilta ja oma rooli on lähinnä välittää se hullun hyvä ja viihdyttävä sisältö muille. Voiko sen siistimpää tilannetta olla.

Mut tässä on muitakin oppitunteja. Ekana se, että tää marginaalimusiikin ohjelma ei tosiaan oo aina ollut mikään menestystarina. Se, että sitä on kuunnellut edes tolkullisen kokoinen jengi, kesti noin 8 vuotta. Melkein siis vuosikymmenen – ja siinäkään yhteydessä ei voi vähätellä Parasta Ennen!- ja Disko2000 -ohjelmien kyljessä räpistelemisen merkitystä.

Aikana, jolloin musan ja median kentällä odotetaan instant success -menestystarinoita, tällainen 8 vuoden ajan kasvaminen on monessa paikassa täysin mahdotonta. Nykyään odotetaan muutama kuukausi ja laitetaan lappu luukulle, jos juttu ei vedä. Miettikää, että 8 vuoden aikana kenelläkään ei tullut mieleen sanoa että “Ei tää humppa taida jengiä kiinnostaa, pistetään homma pakettiin”. Siinä kai todiste, etten oo ainoa joka on ollut tän ohjelman kanssa sekaisin;)

Oon nyt parin viikon aikana miettinyt paljon, et miksi jengi sit kuuntelee. Spekulaatiota ehkä, mutta mä haluan uskoa, että valtamedioiden, major labelien ja ylikansallisten yritysten puskeman musasisällön keskellä jengi haluaa yhä enemmän jotain hitusen vaihtoehtoisempaa. Loppuun asti laskelmoitu tarjonta haastaa meitä ihan liian vähän, härnää ja kiusaa meitä ihan liian vähän ja tarjoaa ihan liian paljon kädenlämpöistä kamaa. Kaiken ei tarvi aina olla helposti suussasulavaa – pääosa perjantai-illankin matskusta ei sula suussa vaan putoilee suoraan sinne ummetusosastolle.

Ja sit tietty se, että musaa tulee ovista ja ikkunoista ihan hulluna, ja hyvän materiaalin kuratointi on sairaan aikaavievää ja vaikeaa. Se, että sitä tehdään porukalla yhdessä pe-illan toiveiden, demokratiaraitojen, yhteisen Spotify-listan ja Facebook-groupin avulla on ihan maagisen siistiä ja lopputulos ihan timanttia. Kuka edes vähän aiheesta kiinnostunut ei haluaisi sellaista pakettia selata?

Mulla ei oo ollut ikinä fiilis, että mä meen radiostudiolle saapuessa _töihin_. Eikä oikein ikinä fiilis, että mä oon mun ohjelmasta vastuussa mun pomoille tai Yleisradiolle. Vastuuntunto tulee siitä, että saisi nostettua kotimaista konemusakenttää viikottain niin hyvin ja monipuolisesti kuin mahdollista – tapahtumia, artisteja ja musaa – ja siitä, että pystyy antamaan kaikkensa (siis ihan fyysisesti:) kolmen tunnin ajan niille, jotka radion tai Areenan (ja kaljan) haluaa napsauttaa auki.

Ihan hullun siistiä (ja tosi uskomatonta), että 11 vuoden ajan oon saanut paahtaa tätä hommaa ja – kuvitelkaa – tässä ostetun ja pakotetun näkyvyyden ja ylitehostetun musateollisuuden maailmassa mikään taho ei oo ikinä tullut kertomaan mulle, että jotain pitäisi soittaa tai olla soittamatta. Se on kansallisella radioasemalla kai jo globaalistikin melko harvinainen mahdollisuus, jota en halua ikinä pitää itsestäänselvyytenä.

Huhh – se että luit näin pitkästi maanisesta intrumentaalimusiikin ohjelmasta ei tee sustakaan kyllä yhtään sen tasapainoisempaa ihmistä. Mut ehkä just siks kuulutaan hyvin yhteen. Kiitos, jos oot klikannut Areenasta oikeaa nappia joskus viime vuoden aikana ja olit myötävaikuttamassa tähän hämmentävään sijoitukseen. Siksikin vuonna 2019 kotimainen konemusa voi oikein hyvin. ❤️

-Juska

(Sama postaus keskusteluineen Facebookissa)


All featured posts