DJ Orion (YleX, Finland)

Teostoa tapaamassa, osa 2


November 30, 2010

Kävin tapaamassa Teoston väkeä DJ-sopimuksen ja klubimusiikin tiimoilta 24.11.2010. Tapaaminen oli laatuaan toinen, jossa jatkettiin osittain ensimmäisessä tapaamisessa esiinnousseita teemoja.

Tässä lyhennettynä muistiota läpikäydyistä aiheista ja tehdyistä päätöksistä.

Iso-Britannian DJ-sopimus on yhdistetty sopimus DJ:ille kahden paikallisen organisaation toimesta. DJ maksaa siis vain yhden maksun, joka kattaa mm. soitto-oikeuden koko EU:n alueella ja varmuuskopioinnin. Nämä eivät ole sallittuja tämän hetken sopimusten pohjalta Suomessa.

Sekä varmuuskopioinnin salliminen (ts. ettei otetuista varmuuskopioista tarvitse maksaa erikseen) että EU:n alueen soitto-oikeus kuulostavat molemmat järkeenkäyviltä muutoksilta. Nämä selvitetään ja DJ-sopimusta pyritään muuttamaan näiltä osin.

Brittisopimus sallii teoksen muuntelun (DJ-editit, ei kuitenkaan mashupit – sopimusehdot täällä). Teosto ei salli tätä. Kuitenkin DJ:t tekevät käytännössä jatkuvasti omaan käyttöön biiseistä tanssilattiaystävällisempiä edittejä ja nykyinen soittolaitteisto mahdollistaa ko. edittien tekemisen myös soiton aikana livenä. Onko tähän tulossa muutosta?

Mashupit/remixit nähdään teoksen muunteluna, jota ei sopimuksen rajoissa sallita. Teoksen pituuden muuttaminen livesoittoa varten, looppaaminen ja vastaava peruseditointi nähdään kuitenkin Teoston näkökulmasta DJ-toimintaan kuuluvana, joka tulisi sallia.

Teoston mukaan DJ-puolen musiikin käyttötapa on niin monimuotoinen, ettei sopimusten takana ole näiltä osin välttämättä riittävästi informaatiota tämän hetken tilanteesta. Teosto haluaa, että sopimukset eivät vaikeuta DJ:iden työtä ja pyrkii annetun palautteen perusteella mahdollistamaan sopimusehdoissa DJ:ille ominaisen musiikin käytön.

Edellämainittu Iso-Britannian vs. Teoston DJ-sopimus Wikipediassa sisältää muutamia virheitä. Ne löytyvät ohessa.

WIKIPEDIA §    :…in Finland the tracks copied under license must be deleted after the license expires.

TEOSTO ·  Teoston sopimusehdoissa ei pyydetä tällaista. Voihan olla että joku haluaa käyttää vanhoja tallennettuja kappaleita myös jatkossa ja tallentaa vanhojen lisäksi vielä uusia. Käytännössä tämä varmastikin tarkoittaa mahdollista muutostarvetta laskutusperusteessa eli teoskategoriassa.

WIKIPEDIA §    …The Finnish licensing system does not permit backup copies of any kind, and having two copies of any particular song is considered the same as having two different songs; thus, both are deducted from the amount allowed by the license.

TEOSTO · Teoston sopimukseen ei ole kirjattu kumpaakaan vaihtoehtoa.

WIKIPEDIA §    …DJs in Finland using the license are also required by Teosto to submit a yearly report of all the songs used during the year, including the name, composers, duration and publisher for each song.

TEOSTO · Tällä hetkellä Teoston sopimuksessa ei ole raportointivelvoitetta, vaan musiikkiraportteja täytyy toimittaa “pyydettäessä”.

Brittisopimuksen maksimiraitamäärä on 5000 raitaa. Ollaanko DJ-sopimuksen raitamäärää nostamassa vastaamaan tämän päivän tarvetta?

Teosto tarjoaa jo 5000 raidan sopimusta. Gramex on tämän hetken tiedon mukaan nostamassa maksimiraitamääräänsä ensi vuodesta lähtien 3000:sta 5000:een. Todennäköistä on, että samalla Gramexin 3000:n raidan sopimuksesta poistuisi raportointivelvollisuus.

Voisiko DJ-sopimuksen maksaa osamaksulla? Tämä helpottaisi ei-ammattilaisDJiden työtä, kun maksu ei tulisi yhtenä könttänä. Entä sopimuksen “kestotilaus” ammattilaisille, jossa sopimus pysyisi voimassa eikä sen uusimista tarvitsisi erikseen muistaa?

Osamaksu- ja suoramaksumahdollisuutta selvitetään. Maksun jakaminen kahteen tai kolmeen osaan on mahdollista ja onnistuu tällä hetkellä soittamalla Teostoon ja pyytämällä sitä. Sopimus on jo tällä hetkellä “toistaiseksi voimassa oleva” (muuttunut vuoden 2010 alusta) ja toimii kuukauden irtisanomisajalla. Sähköinen laskutus tulee olemaan mahdollista tulevaisuudessa.

Tällä hetkellä moni DJ kokee että maksetut tallennus- ja esitysmaksut keikoilla soitetuista eivät ohjaudu oikein. BUMA Cultuur Hollannissa kehitellyt tapoja ohjata rahaa oikein mm. Shazamin kaltaisilla softilla, jotka kuuntelevat ulostuloa ja lähettävät biisitiedot webin kautta eteenpäin. Myös Seraton tms. automaattiset biisilistat voisi ottaa käyttöön. Onko tähän mahdollisuuksia ja resursseja?

Teosto on kiinnostunut saamaan mahdollisimman paljon tietoa yökerhoissa sekä elektronisen musiikin kentällä soivasta musiikista. Shazamin kaltaiset sovellukset ovat varmasti toimivia, mutta tällä hetkellä niiden sovittaminen olemassaolevaan IT-infrastruktuuriin tai kokonaan uuden rakentaminen herättää luonnollisesti kysymyksen hyödyn ja kustannusten suhteesta.

Sen sijaan Teosto haluaa saada soitetusta musiikista referenssejä, radioraportteja ja suhdelukuja mm. YleX perjantai-illan klubimusiikin ohjelmasta, Bassoradiolta valikoiduista ohjelmista, Finnish Dance Chartilta sekä DJ:iltä saaduista Serato-biisilistoista. Viimeistä lukuunottamatta nämä ovat kaikki toteutettavissa heti.

Serato-biisilistojen, niissä olevien mp3-tägien ja muun informaation saamista suoraan Teoston järjestelmään lähetetyistä raporteista selvitetään. DJitä ei näillänäkymin velvoitettaisi lähettämään raportteja, mutta siihen halutaan antaa mahdollisuus. On mahdollista että systeemiä aletaan testaamaan muutaman kymmenen vapaaehtoisDJ:n voimin.

Mitä jos esim. tarkastuksen yhteydessä DJ:illä on koneellaan enemmän kappaleita kuin sopimus sallii, mutta nämä kappaleet ovat henkilökohtaista käyttöä varten?

Teosto on ensisijaisesti kiinnostunut mitä keikoilla on soitettu. Tämän pystyy helposti todentamaan vaikkapa Seraton automaattisilla soittolistoilla tai muilla playlisteillä. Oman henkilökohtaisen musiikkikokoelman pitäminen keikkaläppärillä ei ole ongelma.

Teoston ja Gramexin yhteinen DJ-sopimus? Sopimuksen teko ja maksu tapahtuisi vain toiselle osapuolelle, joka tilittäisi rahat eteenpäin toiselle.

Tämä nähdään epätodennäköisenä. Teosto epäilee, että informaation kulku ei välttämättä toimisi niin hyvin että tieto esimerkiksi irtisanotusta sopimuksesta liikkuisi järjestöltä toiselle takuuvarmasti. Mutta koska tämä on onnistuttu toteuttamaan esimerkiksi Iso-Britanniassa, Teosto on yhteydessä sinne ja selvittää millä tavoin tämä onnistuttaisiin tekemään.

Tämän tiimoilta päätettiin myös tavata mahdollisimman pian uudelleen niin että mukana on myös Gramex ja käydä läpi raportointia, varmuuskopiointia myös Gramexin näkökulmasta, DJ-sopimusta ja tiedottamista DJ:ille.

Parempi tiedottaminen.

Teosto otti vastaan kritiikin huonosta tiedottamisesta DJ-sopimusten tiimoilta. Huolimatta siitä, että iso osa ammatti-DJ:istä maksaa DJ-sopimusmaksut Teostolle ja Gramexille asianmukaisesti, monilla on siitä huolimatta epäselvyyksiä ja kysyttäviä sopimuksista. Lisäksi sopimusten epäkohdat nähtiin DJ:iden suunnalla rajoittavina, yhteydenotto Teostoon oikeisiin henkilöihin hankalana ja informaation löytäminen kahdesta eri paikasta (Gramexin että Teoston sivuilta) hankalana ja epäselvänä.

Teosto lupasi panostaa osaltaan tiedottamista ja tutkia mahdollisuutta ja resursseja rantautua tiedotuspuolen osalta mr-dj.org ja klubitus.org -foorumeille antamaan ajantasaista infoa DJ-sopimuksista ja vastaamaan kysymyksiin.

Next time live
14.02.2019
Abi Goes Tallinn, Estonia



Radio


On air every Friday on YleX, Finnish National Radio at 17:00-22:00 Finnish Time (GMT +2).
#Disko2000 17:00-20:00
#DJOrion 20:00-22:00.
See tracklists.
Soundcloud


Orion – Kuivaamo [Rotraum] – OUT NOW

Orion – Kuivaamo [Rotraum] – OUT NOW

Description: In the end of 2016 I visited a brand new warehouse venue, “Kuivaamo”, in Tampere. It was already hyped to be the most amazing venue seen in Finland for a long while and being also veeery excited of the upcoming gig, I made a kick-ass acid track with the upcoming night in my mind. I played it that night, it worked brilliantly – and now nearly instantly after the gig (1,5 years later;) it sees the light of day officially. “Orion – Kuivaamo” is all about hats-off to the fantastic Tampere promoters and Kuivaamo crew. Let it play!

Link: Soundcloud

All Soundcloud posts


Youtube


Video: Orion – Collective Guilt [Absence of Facts] – Out now

Orion – Collective Guilt [Absence of Facts] – Out now
Available on www.aof.fi + Beatport, iTunes etc

ABSENCE OF FACTS – ORION – COLLECTIVE GUILT

With its roots firmly in the relentless techno of the ’90s, Absence of Facts presents modern analog-inspired tracks that have been handcrafted and carefully selected in Helsinki, Finland.

Diving to the deeper end, Absence of Facts label head Orion goes down the hypnotic alley and delivers Collective Guilt – a seven minute tripping groove for the early morning hours.

Written and produced by Juska Wendland
Mastered by Phonogenic Audio
Recorded in Helsinki, Finland
© Absence of Facts 2018
Youtube Link

All Youtube posts
Featured blog post


2018 oli parempi kuin 2015.

tl;dr – Vuonna 2015 oli kaksi hyvää keikkaa. Vuosi 2018 oli vähän parempi.

Taaksepäin ei pitäisi hirveästi kurkkia, mut viime vuosi oli hyvä muistutus kuinka nopeasti jutut menee ääripäästä toiseen. Koko vuoden 2015 aikana mulla oli yhteensä kaksi hyvää ja onnistunutta keikkaa (ja _monta_ rimanalitusta). Vuoden lopulla tää larppi ei enää hirveästi kiinnostanut.

Ja sit heti perään tuli 2018 ja sen ekat 40 päivää, jotka pyöräytti kaiken ympäri. Oli uudenvuodenkeikka Kansalaistorilla 75000 ihmisen edessä (juu, jännitin), perään loppuunmyyty Hello2018-b2b Orkidean kanssa, Uuden Tanssimusiikin Listan starttaus YleX:llä. sessiot Cari Lekebuschin studiolla Tukholmassa, konemusaseminaari ja oldskool-rave -setti 26 Years of Dance -risteilyllä, Helsingin Sanomien huomioima 10-vuotisjuhla radiossa ja loppuunmyyty Point Breakin Kuutio-eventti Musiikkitalossa.

Ja oltiin vasta helmikuussa.

Loppuvuosi onneksi hitusen vähemmällä vauhdilla, mut siellä mm. Kaupunginmuseon Helsinki Clubbing -näyttelyn The Circus -osuuden kasaus, levyjensoittoa aamu-TVssä Alaskassa, YleXPop Vaasan torilla, muutto Berliiniin ja 10 viikkoa ulkomaanradioo, trancekeikka(!) Ääniwallissa(!!) Classical Trancelationsin jatkoilla, muutto takaisin Helsinkiin, perjantain ohjelmien nouseminen YleX:n toiseksi kuunnelluimmaksi Areenassa, 10 sinkkujulkaisua sekä se Tukholmassa alkuvuonna tehty vinyyli, joka keräsi kolme TOP100 -sijoitusta Beatportissa. Efon ja kumppaneiden tekemät joulupäivän umpitäydet teknobileet Pleasurekraftin kera sekä lopulta tää yllä olevan kuvan säänpieksemä uudenvuodenpläjäys Senaatintorilla ja sen jälkeinen loppuunmyydyt Hello2019-soitot, jonka jälkeen loskassa kotiin tsygäillessä oli melko tyhjä olo. Mut eri tavalla kuin 2015.

Tätä riemua ja energiaa on ollut ilo huutaa ulos perjantaisin radiossa. 2018 todentotta antoi enemmän kuin otti – nyt sit vuonna 2019 on mun vuoro jakaa hyvää kaikin voimin eteenpäin. Saa tulla hakemaan.


All featured posts