DJ Orion (YleX, Finland)

Fuckparade


September 2, 2018

Fuckparade. Ehkä määrittävin hetki tämän vuoden Fuckparade-nimeä kantavassa protestiparaatissa näkyy allaolevassa videossa – 170+bpm musiikkia hakkaava rekka kulki pitkin Muehlenstrassea aivan East Side Galleryn kupeessa ja vasemmalla puolella kohosi Armanin talonkokoinen mainos, jonka päähahmona oli Martin Garrix. Kontrastit konemusiikin ääripäiden välillä eivät koskaan ole olleet näin suuret.

[jatkuu videon jälkeen…]

Fuckparaden syntyä vuonna 1997 innoitti EDM-ilmiön kaltainen konemusiikin suosio: Loveparade oli muuttumassa kaikkien aikojen isoimmaksi konemusiikin tapahtumaksi, jota juhli Berliinissä vuonna ’99 puolitoista miljoonaa ihmistä. Fuckparade oli vastavoima (joka tosin vastusti paljon muutakin), joka lähti silloin liikkeelle ja keräsi aluksi vain muutamia satoja ihmisiä.

Loveparade on ilmiönä kuollut jo aikoja sitten, trancen suosio on 90-luvun huippuhetkistä käynyt aallonpohjassa ja tekee uutta nousua ja EDM-ilmiö on trendinä nähnyt aallonhuippunsa. Kaikkien näiden vuosien aikana Fuckparade on vain kasvanut isommaksi, seuraamatta hetken pop-ilmiöitä.

Ensi vuonna Armani on hankkinut keulakuvakseen jälleen uuden popikonin, monikansalliset yhtiöt ostaneet itsensä sisään pride-kulkueeseen vieläkin näyttävämmillä sponsorirekoilla ja isoimmat EDM-tähdet tehneet jälleen yhteistyötä TOP20-poppareiden kanssa vaikuttaakseen ajassa eläviltä. Mutta Fuckparade rullaa samaan tapaan speedcore soiden ja muistuttaa, mistä arvoista tässä kaikessa olikaan kysymys.

Konemusiikkikulttuurin tämän hetken suosiota ei voi mitata katsomalla isoimpien festareiden käyntimääriä tai suosituimpien DJiden streamilukuja. Näitä paremmin kulttuurin hyvinvointia ja elinvoimaisuutta heijastelevat Fuckparaden kaltaiset tapahtumat ja -ilmiöt.

Kun Love Paraden kaltaiset brändit murentuvat popkulttuurin fokuksen siirtyessä muualle, pitävät undergroundissa elävät ilmiöt huolta, että kulttuuri voi äärimmäisen myös ilman massiivista kaupallista suosiota. Tuen suuntaaminen näitä ilmiöitä ylläpitäville tahoille on parasta mitä yksittäinen kulttuurin kuluttaja voi tehdä.

Fuckparade 2018, Berlin
Fuckparade 2018, Berlin
Fuckparade 2018, Berlin
Fuckparade 2018, Berlin
Fuckparade 2018, Berlin

Next time live
14.02.2019
Abi Goes Tallinn, Estonia



Radio


On air every Friday on YleX, Finnish National Radio at 17:00-22:00 Finnish Time (GMT +2).
#Disko2000 17:00-20:00
#DJOrion 20:00-22:00.
See tracklists.
Soundcloud


Orion – Live at MTWAT X Absence of Facts @ Merikerho, Helsinki, 9.11.2018


Orion – Live at MTWAT X Absence of Facts @ Merikerho, Helsinki, 9.11.2018
Recorded live at MTWAT X Absence of Facts @ Merikerho, Helsinki, 9.11.2018. Thanks to My Techno Weighs A Ton label guys and NIQW for superb hosting. Brilliant, open minded crowd and overall good vibe.
Link: Soundcloud

All Soundcloud posts


Youtube


Video: Orion – Hitze 10967 [Absence of Facts]

Orion – Hitze 10967 [Absence of Facts]
Available at www.aof.fi

With its roots firmly in the relentless techno of the ’90s, Absence of Facts presents modern analog-inspired tracks that have been handcrafted and carefully selected in Helsinki, Finland.

Hitze 10967 is a two-tracker with attitude from Absence of Facts main man Orion. The main track is a hypnotic groover with lively drum programming and the second track, “Point of Fact” takes a more housey route.

Written and produced by Juska Wendland
Mastered by Phonogenic Audio
Recorded in Kreuzberg, Berlin
© Absence of Facts 2018

Youtube Link

All Youtube posts
Featured blog post


2018 oli parempi kuin 2015.

tl;dr – Vuonna 2015 oli kaksi hyvää keikkaa. Vuosi 2018 oli vähän parempi.

Taaksepäin ei pitäisi hirveästi kurkkia, mut viime vuosi oli hyvä muistutus kuinka nopeasti jutut menee ääripäästä toiseen. Koko vuoden 2015 aikana mulla oli yhteensä kaksi hyvää ja onnistunutta keikkaa (ja _monta_ rimanalitusta). Vuoden lopulla tää larppi ei enää hirveästi kiinnostanut.

Ja sit heti perään tuli 2018 ja sen ekat 40 päivää, jotka pyöräytti kaiken ympäri. Oli uudenvuodenkeikka Kansalaistorilla 75000 ihmisen edessä (juu, jännitin), perään loppuunmyyty Hello2018-b2b Orkidean kanssa, Uuden Tanssimusiikin Listan starttaus YleX:llä. sessiot Cari Lekebuschin studiolla Tukholmassa, konemusaseminaari ja oldskool-rave -setti 26 Years of Dance -risteilyllä, Helsingin Sanomien huomioima 10-vuotisjuhla radiossa ja loppuunmyyty Point Breakin Kuutio-eventti Musiikkitalossa.

Ja oltiin vasta helmikuussa.

Loppuvuosi onneksi hitusen vähemmällä vauhdilla, mut siellä mm. Kaupunginmuseon Helsinki Clubbing -näyttelyn The Circus -osuuden kasaus, levyjensoittoa aamu-TVssä Alaskassa, YleXPop Vaasan torilla, muutto Berliiniin ja 10 viikkoa ulkomaanradioo, trancekeikka(!) Ääniwallissa(!!) Classical Trancelationsin jatkoilla, muutto takaisin Helsinkiin, perjantain ohjelmien nouseminen YleX:n toiseksi kuunnelluimmaksi Areenassa, 10 sinkkujulkaisua sekä se Tukholmassa alkuvuonna tehty vinyyli, joka keräsi kolme TOP100 -sijoitusta Beatportissa. Efon ja kumppaneiden tekemät joulupäivän umpitäydet teknobileet Pleasurekraftin kera sekä lopulta tää yllä olevan kuvan säänpieksemä uudenvuodenpläjäys Senaatintorilla ja sen jälkeinen loppuunmyydyt Hello2019-soitot, jonka jälkeen loskassa kotiin tsygäillessä oli melko tyhjä olo. Mut eri tavalla kuin 2015.

Tätä riemua ja energiaa on ollut ilo huutaa ulos perjantaisin radiossa. 2018 todentotta antoi enemmän kuin otti – nyt sit vuonna 2019 on mun vuoro jakaa hyvää kaikin voimin eteenpäin. Saa tulla hakemaan.


All featured posts