DJ Orion (YleX, Finland)

10 käskyä (kone)musantekijälle


August 13, 2018

Absence of Facts

10 käskyä (kone)musantekijälle.

Viimeisen kuukauden aikana on ollut aikaa tehdä enemmän musiikkia kuin koskaan aikaisemmin. Samalla on ollut myös aikaa miettiä musantekemiseen ja musabisnekseen liittyviä kuvioita. Nämä 10 ajatusta muotoutuivat heinäkuisten liian kuumien päivien aikana Berliinin Kreuzbergissä neuvoiksi ja inspiraationlähteiksi niille, jotka julkaisevat musiikkiaan sivussa maailmanmaineesta.

1) Tee enemmän musiikkia
“Tää biisi on nyt valmis, mitä mä nyt teen?”. Älä tee mitään, tee lisää musiikkia. Sosiaalisen median luku- ja päivityspakon keskellä unohtuu helposti, että jos haluaa kehittyä artistina, pitäisi tehdä musiikkia jatkuvasti. Ei kerran viikossa sitä varten että siitä voi päivittää IG Storyyn.

2) Lähesty levy-yhtiöitä vasta kun valmiina on vähintään 10 biisiä
Levy-yhtiön viesti “Näistä kolmesta biisistä kaksi on tosi hyviä, mutta tää kolmas ei, olisiko sulla tarjota jotakin muuta?” on erinomainen, jos biisejä on varastossa. Jatkuvan valmiin musareservin pitäminen edesauttaa levy-yhtiölle signaamista ja 10 biisiä kertoo tuotteliaisuudesta enemmän kuin ensimmäisen valmiin biisin tyrkyttäminen ympäriinsä heti sen valmistuttua. Lisäksi – kun 10 biisiä on valmiina, se ensimmäinen usein kuulostaa kaikkein heikoimmalta.

3) Tee biisit valmiiksi, älä jää viilaamaan
Sen sijaan, että viilaat snarea oikean kuuloiseksi 8 tuntia, jätä biisi hautumaan pariksi päiväksi, aloita uusi biisi ja palaa ensimmäiseen raitaan vasta myöhemmin. Yhtäkkiä snare ei kuulostakaan niin häiritsevältä. Kehittyäkseen musantekijänä uskon itse biisien valmiiksisaattamiseen kuin ikuiseen viilaamislooppiin jäämiseen.

4) Älä kinua palautetta, luota omaan korvaan.
Ihmiset internetissä eivät lähtökohtaisesti ole järin kiinnostuneita musiikistasi. Siksi palautteen kinuaminen on lähtökohtaisesti ajanhukkaa. Jos et usko musiikkiisi ja haluat tietää onko se “riittävän hyvää”, kuuntele rehellisesti samankaltaista musiikkia referenssinä. Jos korvasi ja itsekritiikkisi ovat kunnossa, huomaat mikäli jossain on parannettavaa.

5) Tarjoa ensisijaisesti streamilinkkejä
“Uusi biisi valmis, osta täältä”. Kuinka moni ei-DJ on viimeisen kuukauden aikana ostanut uutta musiikkia? Soittoon biisin haluavat osaavat kyllä löytää sen, mutta ne muut 99,5% haluavat vain kuunnella biisin mahdollisimman helposti. Tarjoa ensisijaisesti vain Spotify- tai Soundcloud-linkki. Älä ainakaan 8 eri vaihtoehtoa – vai montako Deezerin aktiivikäyttäjää tunnet?

6) Like-/followgate on iso no-no
Jos taas tarjoat downloadeja niin unohda like-gate. Jos musiikkisi on riittävän hyvää niin ihmiset haluavat seurata sinua. Pakottamalla lataajia seuraamaan tiliäsi saat toki potentiaalista kuulijakuntaa, mutta mielummin 1000 todellista musafania kuin 100.000 pakotettua pseudoseuraajaa.

7) Suurin osa levy-yhtiöistä tekee paskempaa duunia sun biisin kanssa kuin toivoisit
Pienten ja keskikokoisten levy-yhtiöiden kirous on huono markkinointi ja digiaikana yhä yllättävän merkityksellinen – huono kansitaide. Mikään ei harmita enempää kuin sydänverellä tehty biisi, joka julkaistaan Comic Sans -kansitaiteella höystettynä ja markkinoidaan olemattomasti. Siksi seuraava käsky:

8) Harkitse oman levy-yhtiön starttaamista
Jos pyörität omaa levy-yhtiötä, voit syyttää huonosta markkinoinnista ja kansitaiteesta vain itseäsi. Teet enemmän töitä, mutta jokainen julkaisu on itsesi näköinen alusta loppuun asti. Voit kehittää artistiprofiilin lisäksi myös levy-yhtiön profiilia monella tavoin. Oma Absence of Facts -lafka pitää yllä “Absence of”-kuvasarjaa ympäri maailmaa Instagramissa ja hyödyntää kansitaiteessa hylätyissä rakennuksissa ottamiani kuvia.

9) Anna krediitit niille joille ne kuuluvat
On innostavaa ja positiivista lukea artistien kirjoituksia, joissa fiilistellään niiden apua, jotka ovat jeesanneet ja vieneet projektia eteenpäin ja joita ilman ko. biisi ei olisi koskaan kuulostanut näin hyvältä. Samaan aikaan on todella rasittavaa puhua artistien kanssa, joiden musan tekemisestä vastaavat muut, mutta artisti esittelee biisejä ominaan ilman sanaakaan muiden panoksesta.

10) Kukaan ei rakasta sun musiikkia niin paljon kuin sinä itse.
Tärkein saamani ajatus, joka lopulta johti oman musan tekemiseen täysin eri mentaliteetilla. Kaikki myös katsovat internetissä mielummin kissavideoita kuin kuuntelevat sun biisin. Lopeta musantekeminen, keskity kissavideoihin.

Tämä artikkeli tehtiin vain, jotta mahdollisimman moni näkisi, kuinka hieno Instagram-tili Absence of Facts -levy-yhtiöllä on, kuinka ärhäkkä sen kymmenes julkaisu on Spotifyssa ja kuinka makee Facebook- ja web-sivu levy-yhtiöllä on. Tosin hyvä jos tästä on muutakin apua.

Next time live
11.03.2019
Orion - Urban Masses (Different Is Different) release date



Radio


On air every Friday on YleX, Finnish National Radio at 17:00-22:00 Finnish Time (GMT +2).
#Disko2000 17:00-20:00
#DJOrion 20:00-22:00.
See tracklists.
Soundcloud


Cari Lekebusch, Orion – Morning Voodoo (Original mix) [Absence of Facts]


Cari Lekebusch, Orion – Morning Voodoo (Original mix) [Absence of Facts]
Get your vinyl/digital copy at www.aof.fi

With its roots firmly in the relentless techno of the ’90s, Absence of Facts presents modern analog-inspired tracks that have been handcrafted and carefully selected in Helsinki, Finland.

Merging the Scandinavian spirit into hypnotic yet groovy tracks Sweden’s Cari Lekebusch and Finland’s Orion provide their second collaboration EP on Absence of Facts.

Written and produced by Cari Lekebusch & Juska Wendland
Recorded in Stockholm, Sweden
© Absence of Facts 2018
Link: Soundcloud

All Soundcloud posts


Youtube


Sellekhanks – Kolme timanttista vinkkiä

Kolme Sellekhanksin vinkkiä, jotka eivät toimi ainoastaan artistielämässä vaan ovat timanttia arjessakin.



All Youtube posts
Featured blog post


DJ Orion Yle Areenan musaohjelmien #1 vuonna 2018

Pari viikkoa sitten kuulin ihmeellisen uutisen: Mun vetämä YleX:n perjantai-ilta nousi koko Yleisradion musiikkiohjelmien Areena-tilastojen kärkeen alle 45-vuotiaiden kuuntelijoiden keskuudessa vuonna 2018. Tää on ihan sairaan hämmentävää monella eri tasolla. Mieti: Vuonna 2019 olisi hankalaa saada myytyä lähes mille tahansa radiokanavalle konsepti musaohjelmasta, joka tarjoaa pääasiassa marginaalista instrumentaalimusaa maanisella huutamisella säestettynä. Ja sit sellainen on kärjessä. Mä en tajua.

Tietysti tässä vaiheessa pitäisi kiittää kuunteiljoita. Mutta kun kuuntelija on aika passiivinen sana, se ei tähän oikein sovi. Se jengi, joka perjantai-iltaa on mahdollistanut vuodesta toiseen on yhtälailla sen ohjelman tekijöitä kuin minäkin. Parhaina viikkoina yli 90% ohjelman sisällöstä tulee kuulijoilta ja oma rooli on lähinnä välittää se hullun hyvä ja viihdyttävä sisältö muille. Voiko sen siistimpää tilannetta olla.

Mut tässä on muitakin oppitunteja. Ekana se, että tää marginaalimusiikin ohjelma ei tosiaan oo aina ollut mikään menestystarina. Se, että sitä on kuunnellut edes tolkullisen kokoinen jengi, kesti noin 8 vuotta. Melkein siis vuosikymmenen – ja siinäkään yhteydessä ei voi vähätellä Parasta Ennen!- ja Disko2000 -ohjelmien kyljessä räpistelemisen merkitystä.

Aikana, jolloin musan ja median kentällä odotetaan instant success -menestystarinoita, tällainen 8 vuoden ajan kasvaminen on monessa paikassa täysin mahdotonta. Nykyään odotetaan muutama kuukausi ja laitetaan lappu luukulle, jos juttu ei vedä. Miettikää, että 8 vuoden aikana kenelläkään ei tullut mieleen sanoa että “Ei tää humppa taida jengiä kiinnostaa, pistetään homma pakettiin”. Siinä kai todiste, etten oo ainoa joka on ollut tän ohjelman kanssa sekaisin;)

Oon nyt parin viikon aikana miettinyt paljon, et miksi jengi sit kuuntelee. Spekulaatiota ehkä, mutta mä haluan uskoa, että valtamedioiden, major labelien ja ylikansallisten yritysten puskeman musasisällön keskellä jengi haluaa yhä enemmän jotain hitusen vaihtoehtoisempaa. Loppuun asti laskelmoitu tarjonta haastaa meitä ihan liian vähän, härnää ja kiusaa meitä ihan liian vähän ja tarjoaa ihan liian paljon kädenlämpöistä kamaa. Kaiken ei tarvi aina olla helposti suussasulavaa – pääosa perjantai-illankin matskusta ei sula suussa vaan putoilee suoraan sinne ummetusosastolle.

Ja sit tietty se, että musaa tulee ovista ja ikkunoista ihan hulluna, ja hyvän materiaalin kuratointi on sairaan aikaavievää ja vaikeaa. Se, että sitä tehdään porukalla yhdessä pe-illan toiveiden, demokratiaraitojen, yhteisen Spotify-listan ja Facebook-groupin avulla on ihan maagisen siistiä ja lopputulos ihan timanttia. Kuka edes vähän aiheesta kiinnostunut ei haluaisi sellaista pakettia selata?

Mulla ei oo ollut ikinä fiilis, että mä meen radiostudiolle saapuessa _töihin_. Eikä oikein ikinä fiilis, että mä oon mun ohjelmasta vastuussa mun pomoille tai Yleisradiolle. Vastuuntunto tulee siitä, että saisi nostettua kotimaista konemusakenttää viikottain niin hyvin ja monipuolisesti kuin mahdollista – tapahtumia, artisteja ja musaa – ja siitä, että pystyy antamaan kaikkensa (siis ihan fyysisesti:) kolmen tunnin ajan niille, jotka radion tai Areenan (ja kaljan) haluaa napsauttaa auki.

Ihan hullun siistiä (ja tosi uskomatonta), että 11 vuoden ajan oon saanut paahtaa tätä hommaa ja – kuvitelkaa – tässä ostetun ja pakotetun näkyvyyden ja ylitehostetun musateollisuuden maailmassa mikään taho ei oo ikinä tullut kertomaan mulle, että jotain pitäisi soittaa tai olla soittamatta. Se on kansallisella radioasemalla kai jo globaalistikin melko harvinainen mahdollisuus, jota en halua ikinä pitää itsestäänselvyytenä.

Huhh – se että luit näin pitkästi maanisesta intrumentaalimusiikin ohjelmasta ei tee sustakaan kyllä yhtään sen tasapainoisempaa ihmistä. Mut ehkä just siks kuulutaan hyvin yhteen. Kiitos, jos oot klikannut Areenasta oikeaa nappia joskus viime vuoden aikana ja olit myötävaikuttamassa tähän hämmentävään sijoitukseen. Siksikin vuonna 2019 kotimainen konemusa voi oikein hyvin. ❤️

-Juska

(Sama postaus keskusteluineen Facebookissa)


All featured posts