DJ Orion (YleX, Finland)

Haluatko lähettää YleX:n perjantai-iltaan musiikkiasi?


September 4, 2014

DeutschlandRadio Kultur

Haluatko lähettää YleX:n perjantai-iltaan musiikkiasi?

Kuuden kohdan checklist:

1. Onko biisisi valmis? Jos lähetät biisin mukana “Tää vaatii vielä vähän hiomista”-kommentin niin hio mielummin raita valmiiksi ensin. Yksikään keskeneräinen biisi ei ole vielä päätynyt radiosoittoon.

2. Onko biisissäsi ID3-tägit kirjoitettuina? Biisin nimi, esittäjä ja sähköpostiosoite filen tägeihin kirjoitettuna varmistaa, että infot tulevat perille asti.

3. Onko biisin tiedostonimi kunnossa? “Esittäjä – Nimi – email.mp3” kertoo kappaleesta enemmän kuin “FINALMASTER2.mp3”. Formaatteina 320kbps mp3, aiff tai wav kelpaavat mainiosti.

4. Liittyykö biisiin tarina? Kerro se. Suomalainen Kayan Code varmisti voimasoittonsa YleX:n perjantai-illoissa lähettämällä joka biisin mukana hulvattoman tarinan kaksikon (enemmän tai vähemmän keksityistä) toilailuista maailmalla ja biisien synnystä. Tarinat biisien takana kiinnostavat kuuntelijoita ja minua.

5. Tunnemmeko toisemme? Jos emme, kerro myös itsestäsi lyhyesti.

6. Lähetä linkki biisiisi sähköpostitse. Osoite on radio@djorion.fi. Älä laita biisiä liitetiedostoksi vaan käytä WeTransferia (unohda Sendspace, Zippyshare ja vastaavat. WeTransfer pyyhkii niillä pöytää.) Voit myös lähettää linkin downloadattavaan Soundcloud-biisiin.

Kiitos!

Next time live
11.03.2019
Orion - Urban Masses (Different Is Different) release date



Radio


On air every Friday on YleX, Finnish National Radio at 17:00-22:00 Finnish Time (GMT +2).
#Disko2000 17:00-20:00
#DJOrion 20:00-22:00.
See tracklists.
Soundcloud


Cari Lekebusch, Orion – Morning Voodoo (Original mix) [Absence of Facts]


Cari Lekebusch, Orion – Morning Voodoo (Original mix) [Absence of Facts]
Get your vinyl/digital copy at www.aof.fi

With its roots firmly in the relentless techno of the ’90s, Absence of Facts presents modern analog-inspired tracks that have been handcrafted and carefully selected in Helsinki, Finland.

Merging the Scandinavian spirit into hypnotic yet groovy tracks Sweden’s Cari Lekebusch and Finland’s Orion provide their second collaboration EP on Absence of Facts.

Written and produced by Cari Lekebusch & Juska Wendland
Recorded in Stockholm, Sweden
© Absence of Facts 2018
Link: Soundcloud

All Soundcloud posts


Youtube


Elämä artistina feat. Miia Magia

Vahvat naiset, jotka ottaa ohjat omiin käsiinsä ja inspiroi muita on parasta mitä löytyy. Perjantaina DSTNY-niminen suomalainen DJ jatkoi nousevaa trendiä, jossa enemmän ja enemmän naisten tekemiä miksauksia soi YleX:n perjantai-illassa. Vastaanotto oli erinomainen – ja leidin saatesanat puhuivat puolestaan. 💪 Kuuntele XmiX Areenassa.

Ja täysin samaa sanomaa jakoi Miia Magia yläolevalla videolla, kun istuttiin juttelemaan artistihommista ja naisten asemasta konemusakulttuurissa. Parhaita tyyppejä ❤️

All Youtube posts
Featured blog post


DJ Orion Yle Areenan musaohjelmien #1 vuonna 2018

Pari viikkoa sitten kuulin ihmeellisen uutisen: Mun vetämä YleX:n perjantai-ilta nousi koko Yleisradion musiikkiohjelmien Areena-tilastojen kärkeen alle 45-vuotiaiden kuuntelijoiden keskuudessa vuonna 2018. Tää on ihan sairaan hämmentävää monella eri tasolla. Mieti: Vuonna 2019 olisi hankalaa saada myytyä lähes mille tahansa radiokanavalle konsepti musaohjelmasta, joka tarjoaa pääasiassa marginaalista instrumentaalimusaa maanisella huutamisella säestettynä. Ja sit sellainen on kärjessä. Mä en tajua.

Tietysti tässä vaiheessa pitäisi kiittää kuunteiljoita. Mutta kun kuuntelija on aika passiivinen sana, se ei tähän oikein sovi. Se jengi, joka perjantai-iltaa on mahdollistanut vuodesta toiseen on yhtälailla sen ohjelman tekijöitä kuin minäkin. Parhaina viikkoina yli 90% ohjelman sisällöstä tulee kuulijoilta ja oma rooli on lähinnä välittää se hullun hyvä ja viihdyttävä sisältö muille. Voiko sen siistimpää tilannetta olla.

Mut tässä on muitakin oppitunteja. Ekana se, että tää marginaalimusiikin ohjelma ei tosiaan oo aina ollut mikään menestystarina. Se, että sitä on kuunnellut edes tolkullisen kokoinen jengi, kesti noin 8 vuotta. Melkein siis vuosikymmenen – ja siinäkään yhteydessä ei voi vähätellä Parasta Ennen!- ja Disko2000 -ohjelmien kyljessä räpistelemisen merkitystä.

Aikana, jolloin musan ja median kentällä odotetaan instant success -menestystarinoita, tällainen 8 vuoden ajan kasvaminen on monessa paikassa täysin mahdotonta. Nykyään odotetaan muutama kuukausi ja laitetaan lappu luukulle, jos juttu ei vedä. Miettikää, että 8 vuoden aikana kenelläkään ei tullut mieleen sanoa että “Ei tää humppa taida jengiä kiinnostaa, pistetään homma pakettiin”. Siinä kai todiste, etten oo ainoa joka on ollut tän ohjelman kanssa sekaisin;)

Oon nyt parin viikon aikana miettinyt paljon, et miksi jengi sit kuuntelee. Spekulaatiota ehkä, mutta mä haluan uskoa, että valtamedioiden, major labelien ja ylikansallisten yritysten puskeman musasisällön keskellä jengi haluaa yhä enemmän jotain hitusen vaihtoehtoisempaa. Loppuun asti laskelmoitu tarjonta haastaa meitä ihan liian vähän, härnää ja kiusaa meitä ihan liian vähän ja tarjoaa ihan liian paljon kädenlämpöistä kamaa. Kaiken ei tarvi aina olla helposti suussasulavaa – pääosa perjantai-illankin matskusta ei sula suussa vaan putoilee suoraan sinne ummetusosastolle.

Ja sit tietty se, että musaa tulee ovista ja ikkunoista ihan hulluna, ja hyvän materiaalin kuratointi on sairaan aikaavievää ja vaikeaa. Se, että sitä tehdään porukalla yhdessä pe-illan toiveiden, demokratiaraitojen, yhteisen Spotify-listan ja Facebook-groupin avulla on ihan maagisen siistiä ja lopputulos ihan timanttia. Kuka edes vähän aiheesta kiinnostunut ei haluaisi sellaista pakettia selata?

Mulla ei oo ollut ikinä fiilis, että mä meen radiostudiolle saapuessa _töihin_. Eikä oikein ikinä fiilis, että mä oon mun ohjelmasta vastuussa mun pomoille tai Yleisradiolle. Vastuuntunto tulee siitä, että saisi nostettua kotimaista konemusakenttää viikottain niin hyvin ja monipuolisesti kuin mahdollista – tapahtumia, artisteja ja musaa – ja siitä, että pystyy antamaan kaikkensa (siis ihan fyysisesti:) kolmen tunnin ajan niille, jotka radion tai Areenan (ja kaljan) haluaa napsauttaa auki.

Ihan hullun siistiä (ja tosi uskomatonta), että 11 vuoden ajan oon saanut paahtaa tätä hommaa ja – kuvitelkaa – tässä ostetun ja pakotetun näkyvyyden ja ylitehostetun musateollisuuden maailmassa mikään taho ei oo ikinä tullut kertomaan mulle, että jotain pitäisi soittaa tai olla soittamatta. Se on kansallisella radioasemalla kai jo globaalistikin melko harvinainen mahdollisuus, jota en halua ikinä pitää itsestäänselvyytenä.

Huhh – se että luit näin pitkästi maanisesta intrumentaalimusiikin ohjelmasta ei tee sustakaan kyllä yhtään sen tasapainoisempaa ihmistä. Mut ehkä just siks kuulutaan hyvin yhteen. Kiitos, jos oot klikannut Areenasta oikeaa nappia joskus viime vuoden aikana ja olit myötävaikuttamassa tähän hämmentävään sijoitukseen. Siksikin vuonna 2019 kotimainen konemusa voi oikein hyvin. ❤️

-Juska

(Sama postaus keskusteluineen Facebookissa)


All featured posts