DJ Orion (YleX, Finland)

DJ-lisenssipalaveri Teostolla – musiikkiraportointipilotti, uusi lisenssiehdotus ja Beatport


October 30, 2012

Teosto kutsui DJ:t toiseen palaveriin tiistaina 30.10. Teoston tarkoituksena oli palaverissa esitellä uudistettua DJ-lisenssiä sekä musiikkiraportointipilottia. Edellisestä palaverista poiketen tällä kertaa paikalla oli myös Gramexin edustaja.
Mikäli asioiden kulku tähän mennessä on epäselvä, kurkkaa ensin Teosto/Gramex-tapahtumien timeline. Ensimmäisen Teosto&DJ-palaverin tweetit löytyvät täältä.

Automaattinen musiikkiraportointi.

Palaverin ensimmäinen aihe oli automaattinen musiikkiraportointipilotti. Teosto on kehittänyt tekniikkaa automaattiseen musiikkiraportointiin, jolla voitaisiin tulevaisuudessa kiinteästi ravintoloihin asennettujen laitteiden avulla saada aiempaa paremmin tietoa, mitä ravintoloissa soi. Kyseessä on siis eräänlainen Teoston oma Shazam, joka toimii yhteen organisaation teostietokannan kanssa.
DJ:t olivat kiinnostuneita olemaan mukana pilotoinnissa. Kysymyksiä herättivät kuitenkin projektin kustannukset sekä rahojen kohdentaminen.

Summattuna raportointipilotti on askel kohti parempaa kohdistamista. Itseäni kuitenkin kiinnostaisi saada homma toimimaan niin, että esimerkiksi Venuen tai Kuudennen Linjan maksamat Teosto-maksut pystyttäisiin tämän työkalun avulla kohdentamaan kyseisissä paikoissa soiville artisteille.

DJ-lisenssi

DJ-lisenssikeskustelun pääpointti oli DJ:iden puolelta selvä. Lisensseistä kerättävä raha halutaan sisällyttää ravintoloilta jo valmiiksi kerättäviin Teosto-maksuihin. Vahvana argumenttina oli, että nostamalla 1-5 eurolla ravintoloilta kerättäviä maksuja saataisiin kerättyä sama määrä rahaa kuin mitä DJiltä kerätään nyt. Lisäksi ravintoloiden valvonta olisi DJ:iden valvontaa yksinkertaisempaa eikä ratsioita tarvittaisi. Alla pointteja keskustelusta.

Puhuin aiheesta vielä puhelimitse Teoston Jani Jalosen kanssa palaverin jälkeen ja Teosto näkee mahdollisena istua DJiden ja MaRan kanssa saman pöydän ääreen niin, että MaRa pääsisi kuulemaan tämän ehdotuksen myös.

Teosto oli valmistellut yhdessä Gramexin kanssa DJ-lisenssiuudistuksen, joka esiteltiin palaverissa.

Lisenssihintoja palaverissa ei kerrottu.
Ongelmaksi uudessa lisenssimallissa nousee vastuukysymys. Onko lisenssin hankinnasta vastuussa tapahtumanjärjestäjä vai DJ? Jos vastuuseen laitettaisiin tapahtumanjärjestäjä/yökerho, olisi kyseessä käytännössä lähestulkoon sama tilanne kuin ylläkuvatussa skenaariossa, jossa maksu sisällytettäisiin yökerhojen Teosto-maksuihin.

Jos taas vastuuseen laitetaan DJ, tilanne palautuu uskoakseni hyvin nopeasti samaan tilanteeseen kuin nytkin: yökerhot eivät maksa vapaaehtoisesti lisenssiä, vierittävät homman DJ:ille, joista valtaosa näkee homman samaan tapaan järjettömänä kuin nytkin ja jättää lisenssin maksamatta.

Jälkimmäisessä skenaariossa Teosto ja Gramex onnistuisivat ehkä siirtämään “kuka maksaa ja mitä”-kädenväännön DJ:iden ja tekijänoikeusjärjestöjen väliltä ravintoloiden ja DJ:iden välille, mikä taas ei olisi kovin hedelmällistä.

Beatport-biisit ja promot

Palaverin varsinainen yllätys oli, että sekä Teosto että Gramex totesivat nyt, että Beatport-levykaupasta hankittuja tai muita julkista esittämistä varten tarkoitettuja biisejä voi soittaa lisenssivapaasti nyt ja tulevaisuudessa. Toisinsanoen levy-yhtiö- ja artistipromot, Beatport-biisit sekä kappaleet, joiden tekijän on tavalla tai toisella ilmoittanut biisien olevan julkista esittämistä varten, ovat lisenssivapaasti soitettavissa. Soittoalustasta riippumatta.

Myöskään alkuperäisten CDiden ja vinyylien soittamisesta ei Gramexin mukaan pidä maksaa uuden lisenssin myötä. Teosto jätti kantansa auki tämän suhteen, mikä oli hieman huolestuttavaa. CDissä ja vinyyleissä on julkisen esittämisen kielto samaan tapaan kuin esim. iTunesista ostetuissa biiseissä, mutta vain iTunes-kappaleista tulee tällä hetkellä maksaa lisenssiä. Tässäkin palaverissa esitettiin jälleen kysymys, johon Teosto ei pysty vastaamaan: millä perusteella digitaalista tiedostoa kohdellaan eriarvoisesti – miksei digibiiseistäkin voida alkuperäisten äänitteiden tapaan pudottaa lisenssimaksua pois?

Next time live
27.05.2019
Afrozoid - Triple Fusion (Orion remix) [Valvula] - release date
01.06.2019
YleXPop, Joensuu



Radio


On air every Friday on YleX, Finnish National Radio at 17:00-22:00 Finnish Time (GMT +2).
#Disko2000 17:00-20:00
#DJOrion 20:00-22:00.
See tracklists.
All Soundcloud posts


Youtube


Video: Orion – Hitze 10967 [Absence of Facts]

Orion – Hitze 10967 [Absence of Facts]
Available at www.aof.fi

With its roots firmly in the relentless techno of the ’90s, Absence of Facts presents modern analog-inspired tracks that have been handcrafted and carefully selected in Helsinki, Finland.

Hitze 10967 is a two-tracker with attitude from Absence of Facts main man Orion. The main track is a hypnotic groover with lively drum programming and the second track, “Point of Fact” takes a more housey route.

Written and produced by Juska Wendland
Mastered by Phonogenic Audio
Recorded in Kreuzberg, Berlin
© Absence of Facts 2018

Youtube Link

All Youtube posts
Featured blog post


Heron presents: The Grasshopper Warbler 064 w/ Orion

‘Today’s guest is the Finnish dj, producer and labelowner Orion.

Juska Wendland aka Orion is based in Helsinki, owns an amazing label called Absence Of Facts, is besides Techno also a producer for Downtempo and Ambient and hosts his own radio show every Friday 7 – 10 PM on Ylex, the Finnish National Radio.

I came across his work months ago, when i discovered one of his collaborations with the swedish mastermind Cari Lekebusch.

Orion just told me that they had a really good studio session in February – four 134-136bpm tracks are coming out in the upcoming months. He really enjoys working with him in a studio he said – this was the third time and as they both know now how they are used to work the tracks, it’s easy to just fire up the machines and get going.

His label Absence of Facts is going strong – Orion said: “I believe small indie labels have a lot of potential in the future, especially outside of mainstream music. AOF has lots of new releases in the pipeline – and I see the project is more than just a record label. I can channel all sort of arts out with the releases – the cover art is a series of abandoned places I’ve visited around the world and the video clips are series of experiments with After Effects.”‘


All featured posts